Ukens sending har et tilhørende tverrfaglig opplegg og tar utgangspunkt i kompetansemål hentet fra utkast til fagfornyelsen (LK20) (se nederst).
Junioraktuelt – uke 37 handler om "lyn og torden", "fredag 13." og "førstehjelp".
Det første vi ser i sendingen er en forklaring på hvordan lyn og torden oppstår. Deretter får vi se både hvorfor det er viktig å lære seg førstehjelp, og hvordan førstehjelp skal gjennomføres. Fredag 13. september nærmer seg, og noen gruer seg til dagen som mange mener bringer ulykke. Vi ser nærmere på hvordan denne myten oppstod. Til slutt får vi se et klipp av ukens bokstav - en inspirasjon til arbeid med bokstaven L.
I etterkant av sendingen, kan spørsmålene under tas opp i klassen. En fin tilnærming kan være TENK-PAR-DEL der elevene tenker et lite minutt for seg selv, deretter deler tankene med læringspartner, og til slutt deler elevene i plenum.
Forslag til klassesamtale/samtale med læringspartner:
- Har du opplevd lyn og torden? I så fall, hvordan var det?
- Hva kan grunnen være til at noen er redde for tordenvær?
- Hva kan grunnen til at det lyner og tordner mest på sommeren? (varmen i bakken)
- Har du hørt om en situasjon der det var behov for førstehjelp?
- Har du øvd på førstehjelp før?
- Hva kunne skjedd dersom en person hadde trengt førstehjelp, men ingen i nærheten kunne det?
- Hvorfor tror du det heter førstehjelp?
- Har du eller noen du kjenner opplevd noe uheldig på fredag 13.?
- Har du opplevd noe som var bra fredag 13.?
- Skjer det bare uhell på fredag 13.?
Sendingen har i tillegg et læringsmateriale knyttet til seg.
Elevene kan lese to nivådelte faktabøker om førstehjelp og ta quiz som går på innholdet. For de aller minste elevene anbefales det å gjøre quizen parvis, i grupper eller at lærer leser spørsmålene grunnet noe avansert språk. Det ligger også en e-bok om fredag 13. og en e-bok om lyn og torden. Disse bøkene har også et noe avansert språk for de minste. Til e-boka om lyn og torden kan elevene også gjøre en quiz.
Tips til aktiviteter:
- Øv på førstehjelp. Del elevene inn i par eller tre og tre. La de øve på plan BLÅ og sideleie på hverandre. Fullt opplegg rundt førstehjelp finner du i Førstehjelp 1-4 fra LHL.
- Kan vi gjøre fredag 13. til en lykkedag? Planlegg hell og lykke denne dagen. For eksempel: ha-med-dag, turdag, bak boller til en annen klasse, spille spill/utelek en skoletime.
- Dokumenter værets utvikling! Elevene fører temperatur, nedbørsmengde og vindstyrke i en tabell hver uke (i bok eller Excel). Før dere sjekker Storm, kan det være lurt å be elevene gjette disse målingene først, enten høyt i klassen eller i en egen kolonne i tabellen. På den måte får du som lærer et innblikk i elevens forståelse knyttet til ulike mengder, samtidig som du får se utviklingen av dette. Før været hver uke frem til jul. Deretter kan elevene lage kruvediagram som viser utviklingen av temperatur. Her kan elevene diskutere hvorfor kurvediagram egner seg best i dette tilfellet. Hvorfor ser kurven ut slik den gjør? (kaldere, temperaturen faller frem mot jul)
Kompetansemål etter 4. trinn, KRLE:
- Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
- Mål for opplæringa er at eleven skal kunne presentere forslag til korleis barn kan delta i demokratiske prosessar og dermed påverke samfunnet
Kompetansemål etter 2. trinn, naturfag:
- Mål for opplæringa er at eleven skal kunne oppleve naturen i ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
- Mål for opplæringa er at eleven skal kunne planlegge og gjennomføre undersøkelser av været, sammenligne målinger og observasjoner og værtegn gjennom året
- Mål for opplæringa er at eleven skal kunne presentere sine funn og beskrive hvordan en har kommet frem til disse
Kompetansemål etter 4. trinn, naturfag:
- Mål for opplæringa er at eleven skal kunne undre seg og utvikle forskbare pørsmål og hypoteser og samle data i samarbeid med andre
- Mål for opplæringa er at eleven skal kunne bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn