Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden
Tilbake til forsiden
Logg inn
Gå til hovedside
    • Førstehjelp 1-4
      expand_more keyboard_arrow_right
    • Førstehjelp 5-10
      expand_more keyboard_arrow_right
      • Bokmål
      • Hovedside Førstehjelp 5-10
      • 1. Gjenkjenne
      • 2. Risikovurdere / egensikkerhet
      • 3. Varsle 113
      • 4. Plan BLÅ
      • 5. Bevisstløshet og hjertestans
      • 6. Tidskritisk sykdom
      • 7. Skader
      • Aktuelt
      • Om oss
  1. Førstehjelp
  2. Førstehjelp 5-10
  3. 4. Plan BLÅ
  4. Plan BLÅ
  • Video Video
  • Tekst Elev
  • Kahoot! Kahoot!
  • Lærerveiledning Lærer
Video
Tekst
Kahoot!
Lærerveiledning
Del video
link

code

  • Info Informasjon
  • Video
  • Fulltekst
  • Kompetansemål

LÆRINGSMÅL

Målet for opplæringen er at elevene skal kunne

  • forstå betydningen av å bruke Plan BLÅ
  • praktisk utførelse av Plan BLÅ (med bevissthet, luftveier og åndedrett)

FAKTA OM PLAN BLÅ

Plan Blå er en metode for å vurdere (undersøke) om en person er tidskritisk syk eller skadet. Metoden brukes for å vurdere bevissthet, luftveier og åndedrett (pusting). Dette er de viktigste funksjonene som skal sikre at et menneske er i live.

Del
link

code

Veiledning Plan BLÅ

Første gang publisert: 08.10.2019 Varighet: 00:03:15 Utgiver: TV 2 Skole

Fulltekst

Last ned som tekstdokument

Plan BLÅ er en metode for å vurdere bevissthet, luftveier og åndedrett.

Du starter med å sjekke bevisstheten.

Se på, ta på og rist varsomt på personen.

Se om du får noen respons.

Hvis personen ikke svarer eller reagerer, er vedkommende bevisstløs.

Rop etter hjelp.

Hjelp!

Se på, ta på, rist varsomt.

Ingen reaksjon = bevisstløs.

Hjelp!

B = Bevissthet.

Når du har kontroll på bevisstheten, går man straks videre til luftveiene.

Man åpner luftveiene ved at man lager et C-grep med den ene hånden,

og plasserer denne over øyenbrynene.

Samtidig plasserer man to fingre under hakespissen.

Åpne munnen og se etter fremmedlegemer eller oppkast.

Fjern det du klarer.

Lag et C-grep.

To fingre under hakespissen.

Åpne munnen.

Fjern oppkast og fremmedlegemer.

L = Luftveier.

Til slutt sjekker man åndedrett: om personen puster normalt.

Legg kinnet ned til vedkommendes munn og nese,

og se ned mot brystet om det hever seg.

Kjenn, hør og se om personen puster.

Bruk inntil ti sekunder til du er helt sikker.

Kjenn og hør etter pust.

Se etter pust.

Å = Åndedrett.

Du har nå lært en metode for å lære om en person er alvorlig syk eller skadet.

Plan BLÅ er en metode for å vurdere bevissthet, luftveier og åndedrett.

Dette er de viktigste funksjonene som skal sikre at et menneske er i live.

gjennomføre overnattingstur og reflektere over eigne naturopplevingar

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

øve på samansette bevegelsar, åleine og saman med andre

Bevegelse og kroppsleg læring, Deltaking og samspel i bevegelsesaktivitetar

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen

Kropp og helse

Naturfag 5.-7. årstrinn

beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen
reflektere over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt
ferdes trygt i, ved og på vann og gjøre rede for farene, og tilkalle hjelp
samhandle med andre i ulike aktiviteter
praktisere trygg ferdsel og gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger i, ved og på vann under varierte værforhold
forklare og utføre livreddende førstehjelp
utføre enkel førstehjelp
forebygge og gi førstehjelp ved idrettsskader
demonstrere hvilke plikter og hvilket ansvar de har ved en trafikkulykke, og utføre livreddende førstehjelp gjennom praktiske øvelser
2:34
Relatert video:

Plan BLÅ - trafikkulykke

LÆRINGSMÅL

Målet for opplæringen er at elevene skal kunne

  • forstå betydningen av å bruke Plan BLÅ
  • praktisk utførelse av Plan BLÅ (med bevissthet, luftveier og åndedrett)

FAKTA OM PLAN BLÅ

Plan Blå er en metode for å vurdere (undersøke) om en person er tidskritisk syk eller skadet. Metoden brukes for å vurdere bevissthet, luftveier og åndedrett (pusting). Dette er de viktigste funksjonene som skal sikre at et menneske er i live.

Del
link

code

gjennomføre overnattingstur og reflektere over eigne naturopplevingar

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

øve på samansette bevegelsar, åleine og saman med andre

Bevegelse og kroppsleg læring, Deltaking og samspel i bevegelsesaktivitetar

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen

Kropp og helse

Naturfag 5.-7. årstrinn

beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen
reflektere over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt
ferdes trygt i, ved og på vann og gjøre rede for farene, og tilkalle hjelp
samhandle med andre i ulike aktiviteter
praktisere trygg ferdsel og gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger i, ved og på vann under varierte værforhold
forklare og utføre livreddende førstehjelp
utføre enkel førstehjelp
forebygge og gi førstehjelp ved idrettsskader
demonstrere hvilke plikter og hvilket ansvar de har ved en trafikkulykke, og utføre livreddende førstehjelp gjennom praktiske øvelser

 

FORSLAG TIL GJENNOMFØRING

Ved å bruke Plan BLÅ kan du opprettholde de viktigste funksjonene som skal sikre at et menneske er i live. Her er det viktig å bruke mest tid på praktisk øvelse av plan BLÅ-vurdering. Elevene kan gå sammen og bytte på å være bevisstløse. En er bevisstløs, en gjør plan BLÅ og en tredje kan passe på at alle trinnene gjennomføres.

Demonstrer trinn for trinn hva og hvordan man gjennomfører en Plan BLÅ-vurdering.  La deretter elevene få trene praktisk i små grupper basert på ulike hendelser. Elevene kan godt bruke litt tid på å finne på en historie rundt hva som har skjedd for så å dramatisere det.

B – bevissthet: Snakk til personen og se om du får respons. Hvis man ikke får respons, skal man riste forsiktig i skulderen hans/hennes. Hvis personen ikke reagerer, skal man klapse han/henne forsiktig i ansiktet. Hvis man fortsatt ikke får noen reaksjon, er personen bevisstløs.

L – luftveier: Lag et C –grep med den ene hånda, og legg den over øyenbrynene og panna til personen. Med den andre hånda tar du to fingre under den harde delen av haka og tommelen på haka. Bøy hodet varsomt bakover og løft haka opp. Se etter fremmedlegemer som for eksempel oppkast, og fjern det du finner.

Å – åndedrett: Man bøyer seg ned til personens hode og legger øret over munn/nese. Lytt til om vedkommende puster, og se etter bevegelse på brystkassen. Bruk inntil 10 sekunder. Start hjerte- og lungeredning umiddelbart om personen ikke puster eller har unormale pustelyder. Unormal pust kan være gisp, snork, ujevnt, sakte eller overflatisk pust.

Del
link

code
Type Navn Filstørrelse
Word-fil Veiledning til Plan BLÅ.docx 63,5KB
Last ned markerte
 
Levert av TV 2 Skole 2021

Hva vil du logge inn med?

Feide
Elevkanalen
Bestill Bestill
Prøv Prøv