Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden
Tilbake til forsiden
Logg inn
Gå til hovedside
    • Førstehjelp 1-4
      expand_more keyboard_arrow_right
    • Førstehjelp 5-10
      expand_more keyboard_arrow_right
      • Bokmål
      • Hovedside Førstehjelp 5-10
      • 1. Gjenkjenne
      • 2. Risikovurdere / egensikkerhet
      • 3. Varsle 113
      • 4. Plan BLÅ
      • 5. Bevisstløshet og hjertestans
      • 6. Tidskritisk sykdom
      • 7. Skader
      • Aktuelt
      • Om oss
  1. Førstehjelp
  2. Førstehjelp 5-10
  3. 1. Gjenkjenne
  4. Gjenkjenne
  • Video Video
  • Tekst Elev
  • Lærerveiledning Lærer
  • Kahoot! Kahoot!
  • Oppgaver Oppgaver
Video
Tekst
Lærerveiledning
Kahoot!
Oppgaver
Del video
link

code

  • Info Informasjon
  • Video
  • Fulltekst
  • Kompetansemål

LÆRINGSMÅL

Målet for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjenkjenne om en person trenger livreddende førstehjelp

FAKTA OM GJENKJENNING

Når en person brått blir syk eller skadet kan enkle førstehjelpstiltak redde liv. Forsøk å opptre rolig og få overblikk over hva som har skjedd.

Del
link

code

Hva skal vi gjøre

Første gang publisert: 15.05.2019 Varighet: 00:00:58 Utgiver: TV 2 Skole

Fulltekst

Last ned som tekstdokument

Litt til venstre.

Litt til.

Der, ja!

[dunk]

- Gikk det bra?

- Tuller han?

- Oi, han blør.

- Patrik, ta med Joakim og løp og hent en voksen!

- Er han død? Alma, sjekk om han lever.

- Hva skal jeg sjekke?

- Jeg vet ikke, men finn det ut fort.

Gjør noe da!

- Han er jo helt slapp!

- Se på magen hans! Han puster.

- Nei, stopp! Hva er det du driver med?

- Jeg har sett på en film at hvis man har besvimt, så skal man slå dem i ansiktet.

- Ja, det har jeg også sett.

- Det her funker jo ikke!

Hvor blir det av Patrik og Joakim?

- Det funker ikke, han våkner ikke.

Barn og ungdom trenger opplæring i livreddende førstehjelp.

lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon

Norsk 5.-7. årstrinn

beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål

Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping

Norsk 5.-7. årstrinn

utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer

Kunne ta andres perspektiv , Etisk refleksjon

Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 5.-7. årstrinn

forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vatn ute i naturen

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 8.-10. årstrinn

vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

0:20
Relatert video:

Hva gjør du nå?

3:29
Relatert video:

Når er det behov for førstehjelp?

0:58
Relatert video:

Gjenkjenne trafikkulykke

LÆRINGSMÅL

Målet for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjenkjenne om en person trenger livreddende førstehjelp

FAKTA OM GJENKJENNING

Når en person brått blir syk eller skadet kan enkle førstehjelpstiltak redde liv. Forsøk å opptre rolig og få overblikk over hva som har skjedd.

Del
link

code

lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon

Norsk 5.-7. årstrinn

beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål

Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping

Norsk 5.-7. årstrinn

utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer

Kunne ta andres perspektiv , Etisk refleksjon

Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 5.-7. årstrinn

forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vatn ute i naturen

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 8.-10. årstrinn

vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

 FORSLAG TIL GJENNOMFØRING

Elevene introduseres for det å gi førstehjelp og hvordan vi går fram i en situasjon hvor det er mennesker med tidskritisk sykdom eller skade.

  1. VIL VI HJELPE? Mange er usikre på hva de skal gjøre i en situasjon hvor noen trenger livreddende førstehjelp. Noen vil la være å hjelpe i frykt for å gjøre noe feil. Det kan være fint å starte undervisningen med en samtale der elevene diskuterer hva de tenker om å utføre livreddende førstehjelp. Kan det være situasjoner hvor de vil kvie seg for å gi hjelp? Har noen erfaringer med situasjoner hvor det har vært behov for å gi førstehjelp?
  2. NÅR ER DET BEHOV FOR Å GI LIVREDDENDE FØRSTEHJELP? Det er ikke alltid enkelt å avgjøre om noen trenger livreddende førstehjelp. Vis filmene og snakk med elevene om hva de ser og tenker.
  3. HVA GJØR VI FØRST? Elevene skal anta at de ser et menneske som trenger livreddende førstehjelp. Hva er det første de gjør? De skal trekke pusten, forsøke å være rolige og huske hva de har lært.
Del
link

code
Type Navn Filstørrelse
Word-fil Lærerveiledning til film Når er det behov...docx 422,9KB
Last ned markerte

 

Diskusjonsoppgaver

  1. Hva ser du? Beskriv hver sekvens i filmen
  2. Tenker du at dette er en situasjon hvor det er eller kan være behov for å gi førstehjelp? 
  3. Hva ville du gjort i situasjonene – gått videre/unnlatt å gjøre noe, eller ville du ha undersøkt videre og om nødvendig gitt hjelp? 
Del
link

code
 
Levert av TV 2 Skole 2021

Hva vil du logge inn med?

Feide
Elevkanalen
Bestill Bestill
Prøv Prøv