LÆRINGSMÅL
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjenkjenne om en person trenger livreddende førstehjelp
FAKTA OM GJENKJENNING
Når en person brått blir syk eller skadet kan enkle førstehjelpstiltak redde liv. Forsøk å opptre rolig og få overblikk over hva som har skjedd.
Hva skal vi gjøre
Fulltekst
Last ned som tekstdokumentLitt til venstre.
Litt til.
Der, ja!
[dunk]
- Gikk det bra?
- Tuller han?
- Oi, han blør.
- Patrik, ta med Joakim og løp og hent en voksen!
- Er han død? Alma, sjekk om han lever.
- Hva skal jeg sjekke?
- Jeg vet ikke, men finn det ut fort.
Gjør noe da!
- Han er jo helt slapp!
- Se på magen hans! Han puster.
- Nei, stopp! Hva er det du driver med?
- Jeg har sett på en film at hvis man har besvimt, så skal man slå dem i ansiktet.
- Ja, det har jeg også sett.
- Det her funker jo ikke!
Hvor blir det av Patrik og Joakim?
- Det funker ikke, han våkner ikke.
Barn og ungdom trenger opplæring i livreddende førstehjelp.
lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon
Norsk 5.-7. årstrinn
beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping
Norsk 5.-7. årstrinn
utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
Kunne ta andres perspektiv , Etisk refleksjon
Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 5.-7. årstrinn
forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vatn ute i naturen
Uteaktivitetar og naturferdsel
Kroppsøving 8.-10. årstrinn
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
Uteaktivitetar og naturferdsel
Kroppsøving 5.-7. årstrinn