Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden
Tilbake til forsiden
Logg inn
Gå til hovedside
    • Førstehjelp 1-4
      expand_more keyboard_arrow_right
    • Førstehjelp 5-10
      expand_more keyboard_arrow_right
      • Bokmål
      • Hovedside Førstehjelp 5-10
      • 1. Gjenkjenne
      • 2. Risikovurdere / egensikkerhet
      • 3. Varsle 113
      • 4. Plan BLÅ
      • 5. Bevisstløshet og hjertestans
      • 6. Tidskritisk sykdom
      • 7. Skader
      • Aktuelt
      • Om oss
  1. Førstehjelp
  2. Førstehjelp 5-10
  3. 2. Risikovurdere / egensikkerhet
  4. Risikovurdere / egensikkerhet
  • Tekst Elev
  • E-bok E-bok
  • Oppgaver Oppgaver
  • Kahoot! Kahoot!
  • Lærerveiledning Lærer
Tekst
E-bok
Oppgaver
Kahoot!
Lærerveiledning

Risikovurdering

Tekst



LÆRINGSMÅL

Målet for opplæringen er at eleven skal kunne

  • risikovurdere om det er trygt å handle/hjelpe
  • risikovurdere og gjenkjenne egen sikkerhet ved tidskritisk sykdom og skade
  • avgjøre når hensynet til egen sikkerhet gjør at de skal holde seg på avstand og varsle 113

FAKTA OM Å RISIKOVURDERE/VURDERE EGEN SIKKERHET

Hva er risikovurdering og egensikkerhet?

Begrepet risiko betyr fare. Vurdere betyr å bedømme. Når vi skal risikovurdere er det for å bedømme/vurdere om det er trygt å gå inn i en situasjon og utføre livreddende førstehjelp. Egensikkerhet handler om å ikke utsette seg selv og andre for unødvendig fare.

Eksempler på risikosituasjoner kan være: Ulykke på trafikkert vei, brann i et hus/bil, vold og trusselsituasjoner.

Når du risikovurderer bedømmer du situasjon du står overfor og om den raskt kan forverre din og andres egensikkerhet. Når du skal vurdere en risikofylt situasjon bør du stille deg disse spørsmålene:

1) Sansning: hva har skjedd?

  • Se - hva ser jeg akkurat nå?
  • Lukt – f.eks røyk, svidd, alkohol eller annet
  • Hør – rop om hjelp, skrik, trusler eller annet
  • Føl – du kan bli redd, skremt eller lignende

2) Vurdering: hva skjer rundt meg? 

  • Hva kan være farlig her?
  • Snu deg rundt 360 grader om det er mulig
  • Er det personer som er truende?
  • Kan du få hjelp av andre?
  • Er veien trafikkert med høy hastighet?

3) Planlegging: hva må jeg gjøre nå? ­

  • Bør du trekke deg ut av situasjonen, hvilken vei skal du i tilfelle gå eller løpe for å komme deg unna?
  • Kan noen hjelpe meg? Hvis det er andre tilstede, hva kan de hjelpe deg med?
  • Hva har du tilgang på for å redusere risikoene for eksempel, sikre skadestedet?
  • Skal du ringe etter hjelp selv eller kan du få noen andre til å gjøre det?

Hva du konkret skal gjøre vil avhenge av hendelse og riskosituasjonen du står ovenfor. Risikofylte situasjoner kan og bør trenes på. Dette gjør at man er bedre forberedt på hva man skal og bør gjøre når det oppstår risikofylte hendelser. Vi anbefaler at du trener på hvordan du reagerer og hvordan du handler i en slik situasjon. Gjennom diskusjonsoppgavene får du trening i å vurdere risikosituasjoner. Du må både vurdere hva som er risikoen og hva som kan gjøre at situasjonen forverrer seg.

Når vi skal vurdere den situasjonen vi står overfor bruker vi de tre punktene over. Hva ser jeg? Hva skjer rundt meg som kan være farlig? Hva må jeg gjøre nå?

 

1) Sansning: Hva ser du akkurat nå?

Det første vi legger merke til er en mann som ligger i veien og en bil og sykkel like ved. Kanskje hører vi en bil som bråbremser også.

2) Vurdering: hva skjer rundt meg? (hva kan være farlig her?) 

Deretter ser vi oss rundt og ser at det er opptil flere biler i nærheten. Kan det komme biler som ikke ser at det ligger en skadet person i vegbanen? Vi ser at skadestedet har flere veier inn, og vi kan dermed anta at flere kjøretøy kan være på vei mot skadestedet. Vurderingen her er da at dette er en risikosituasjon. Her kan det oppstå nye situasjoner og mannen kan bli påkjørt på nytt.

3) Planlegging: Hva må jeg gjøre nå?

Først må du tenke egensikkerhet. Det betyr at du ikke bør løpe ut i veien for å hjelpe før du har sikret skadestedet. Det kan du gjøre ved å veive med armene og rope til bilisten og eventuelt andre bilister som kommer. Det beste er om trafikken i alle retninger stanses. Stans første mulige bil og få dem til å hjelpe deg. Biler som stanser i veien må sette på varselblinkere, og de har refleksvester i bilen. Når trafikken har stanset og du har satt på deg refleksvest kan du gå ut i veien for å hjelpe personen på bakken. Rop gjerne til andre personer som er i nærheten for å få hjelp. 

Klikk på "filer" for å laste ned alle bildene. Gjør en vurdering av dem på samme måte som over. 

Del
link

code
Type Navn Filstørrelse
Powerpoint-fil Risikosituasjoner.pptx 3,2MB
Last ned markerte

utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster

Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping

Norsk 5.-7. årstrinn

beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål

Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping

Norsk 5.-7. årstrinn

bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen

Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst

Norsk 5.-7. årstrinn

vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

Naturfag 5.-7. årstrinn

​sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, Kropp og helse

Naturfag 8.-10. årstrinn

følge sikkerhetstiltak som er beskrevet i HMS-rutiner og risikovurderinger
praktisere trygg ferdsel og gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger i, ved og på vann under varierte værforhold
utføre enkel førstehjelp
gi praktiske eksempler på og reflektere over hvordan sansing og reaksjoner, kommunikasjon og samhandling påvirker trafikkavvikling og trafikksikkerhet
foreta risikovurdering av egen skolevei og forklare sammenhengen mellom erfaring og ulykkesrisiko
demonstrere hvilke plikter og hvilket ansvar de har ved en trafikkulykke, og utføre livreddende førstehjelp gjennom praktiske øvelser
vurdere fart, krefter og risiko i forskjellige trafikksituasjoner og drøfte resultatene
vise hvordan trafikksikkerhetsutstyr kan redusere skader, og hvorfor det er viktig å bruke utstyret riktig

 FORSLAG TIL GJENNOMFØRING

  1. DISKUTER ulike risikosituasjoner og vurder om det er trygt i disse situasjonene. Hvis Nei - hold deg på avstand, rop om hjelp og ring 113. Prat om hvilke farer du kan utsettes for, og om hvor viktig det er å risikovurdere for å ivareta egensikkerhet. I bildene kan du velge åtte ulike hendelser. I noen av disse hendelsene vil det ikke være trygt at elevene går inn og utfører livreddende førstehjelp. Da bør de holde seg på avstand og varsle 113. I andre situasjoner er det trygt å gå inn. Vis hver situasjon og la elevene diskutere hva som har skjedd, og hvordan de vurderer de ulike hendelsene.
  1. EKSEMPLER TIL ELEVENE. For å gjøre elevene bevisste på at de må vurdere risikoen og ivareta egen sikkerhet, kan dette følges opp med en samtale. Der kan elevene fortelle om de har opplevd farlige risikosituasjoner eller truende situasjoner.
Del
link

code
Type Navn Filstørrelse
Powerpoint-fil Risikosituasjoner.pptx 3,2MB
Word-fil RisikovurdereEgensikkerhet - veiledning.docx 236,8KB
Last ned markerte

Gå til "filer" under bildene og last ned powerpointen med bildene. Diskuter bildene og vurder farene ut fra de tre punktene under:

1) Sansning: hva har skjedd?

  • Se - hva ser jeg akkurat nå?
  • Lukt – f.eks røyk, svidd, alkohol eller annet
  • Hør – rop om hjelp, skrik, trusler eller annet
  • Føl – du kan bli redd, skremt eller lignende

2) Vurdering: hva skjer rundt meg? 

  • Hva kan være farlig her?
  • Snu deg rundt 360 grader om det er mulig
  • Er det personer som er truende?
  • Kan du få hjelp av andre?
  • Er veien trafikkert med høy hastighet?

3) Planlegging: hva må jeg gjøre nå? ­

  • Bør du trekke deg ut av situasjonen, hvilken vei skal du i tilfelle gåeller løpe for å komme deg unna?
  • Kan noen hjelpe meg? Hvis det er andre tilstede, hva kan de hjelpe deg med?
  • Hva har du tilgang på for å redusere risikoene for eksempel, sikre skadestedet?
  • Skal du ringe etter hjelp selv eller kan du få noen andre til å gjøre det?
Del
link

code
 
Levert av TV 2 Skole 2021

Hva vil du logge inn med?

Feide
Elevkanalen
Bestill Bestill
Prøv Prøv