FORSLAG TIL GJENNOMFØRING
- DISKUTER ulike risikosituasjoner og vurder om det er trygt i disse situasjonene. Hvis Nei - hold deg på avstand, rop om hjelp og ring 113. Prat om hvilke farer du kan utsettes for, og om hvor viktig det er å risikovurdere for å ivareta egensikkerhet. I bildene kan du velge åtte ulike hendelser. I noen av disse hendelsene vil det ikke være trygt at elevene går inn og utfører livreddende førstehjelp. Da bør de holde seg på avstand og varsle 113. I andre situasjoner er det trygt å gå inn. Vis hver situasjon og la elevene diskutere hva som har skjedd, og hvordan de vurderer de ulike hendelsene.
- EKSEMPLER TIL ELEVENE. For å gjøre elevene bevisste på at de må vurdere risikoen og ivareta egen sikkerhet, kan dette følges opp med en samtale. Der kan elevene fortelle om de har opplevd farlige risikosituasjoner eller truende situasjoner.
FAKTA OM Å RISIKOVURDERE/VURDERE EGEN SIKKERHET
Hva er risikovurdering og egensikkerhet?
Begrepet risiko betyr fare. Vurdere betyr å bedømme. Når vi skal risikovurdere er det for å bedømme/vurdere om det er trygt å gå inn i en situasjon og utføre livreddende førstehjelp. Egensikkerhet handler om å ikke utsette seg selv og andre for unødvendig fare.
Eksempler på risikosituasjoner kan være: Ulykke på trafikkert vei, brann i et hus/bil, vold og trusselsituasjoner.
Når du risikovurderer bedømmer du situasjon du står overfor og om den raskt kan forverre din og andres egensikkerhet. Når du skal vurdere en risikofylt situasjon bør du stille deg disse spørsmålene:
1) Sansning: hva har skjedd?
- Se - hva ser jeg akkurat nå?
- Lukt – f.eks røyk, svidd, alkohol eller annet
- Hør – rop om hjelp, skrik, trusler eller annet
- Føl – du kan bli redd, skremt eller lignende
2) Vurdering: hva skjer rundt meg?
- Hva kan være farlig her?
- Snu deg rundt 360 grader om det er mulig
- Er det personer som er truende?
- Kan du få hjelp av andre?
- Er veien trafikkert med høy hastighet?
3) Planlegging: hva må jeg gjøre nå?
- Bør du trekke deg ut av situasjonen, hvilken vei skal du i tilfelle gå eller løpe for å komme deg unna?
- Kan noen hjelpe meg? Hvis det er andre tilstede, hva kan de hjelpe deg med?
- Hva har du tilgang på for å redusere risikoene for eksempel, sikre skadestedet?
- Skal du ringe etter hjelp selv eller kan du få noen andre til å gjøre det?
Hva du konkret skal gjøre vil avhenge av hendelse og riskosituasjonen du står ovenfor. Risikofylte situasjoner kan og bør trenes på. Dette gjør at man er bedre forberedt på hva man skal og bør gjøre når det oppstår risikofylte hendelser. Vi anbefaler at du trener på hvordan du reagerer og hvordan du handler i en slik situasjon. Gjennom diskusjonsoppgavene får du trening i å vurdere risikosituasjoner. Du må både vurdere hva som er risikoen og hva som kan gjøre at situasjonen forverrer seg.