Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden
Tilbake til forsiden
Logg inn
Gå til hovedside
    • Førstehjelp 1-4
      expand_more keyboard_arrow_right
      • Bokmål
      • Hovedside Førstehjelp 1-4
      • 1. Gjenkjenne
      • 2. Risikovurdere / egensikkerhet
      • 3. Varsle 113
      • 4. Plan BLÅ
      • 5. Bevisstløshet og hjertestans
      • Aktuelt
      • Om oss
    • Førstehjelp 5-10
      expand_more keyboard_arrow_right
  1. Førstehjelp
  2. Førstehjelp 1-4
  3. 2. Risikovurdere / egensikkerhet
  4. Risikovurdere / egensikkerhet
  • Tekst Elev
  • Lærerveiledning Lærer
  • Oppgaver Oppgaver
Tekst
Lærerveiledning
Oppgaver

LÆRINGSMÅL

Målet for opplæringen er at eleven skal kunne

  • risikovurdere om det er trygt å handle/hjelpe
  • risikovurdere og gjenkjenne egen sikkerhet ved tidskritisk sykdom og skade
  • avgjøre når hensynet til egen sikkerhet gjør at de skal holde seg på avstand og varsle 113

FAKTA OM Å RISIKOVURDERE/VURDERE EGEN SIKKERHET 

Når du har gjenkjent, og skjønt at noen trenger hjelp, er det ikke alltid lurt å gå helt bort til den som er syk eller skadet. Det er fordi vi kan bli skadet selv.

Det er viktig å bruke noen sekunder på å tenke på: Hva har skjedd her? Hva skjer rundt meg? Hva bør jeg gjøre nå?
• Stå litt på avstand
• Rop og spør om personen er skadet og eller om han har vondt noe sted
• Rop på en voksen eller varsle 113 med mobilen din

Hva er risikovurdering og egensikkerhet?

Begrepet risiko betyr fare. Vurdere betyr å bedømme. Når vi skal risikovurdere er det for å bedømme/vurdere om det er trygt å gå inn i en situasjon og utføre livreddende førstehjelp. Egensikkerhet handler om å ikke utsette seg selv og andre for unødvendig fare.

Eksempler på risikosituasjoner kan være: Ulykke på trafikkert vei, brann i et hus/bil, vold og trugselsituasjoner.
Hva ville du gjort i situasjonene på bildene under? 

Del
link

code
Type Navn Filstørrelse
Powerpoint-fil Risikosituasjoner.pptx 3,2MB
Last ned markerte

utforske og samtale om oppbygningen av og betydningen til ord og uttrykk

Språket som system og mulighet

Norsk 1.-2. årstrinn

lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Muntlig kommunikasjon

Norsk 1.-2. årstrinn

sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer

Kunne ta andres perspektiv , Etisk refleksjon

Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 1.-4. årstrinn

forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 1.-2. årstrinn

øve på trygg ferdsel i trafikken

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 1.-2. årstrinn

øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 3.-4. årstrinn

samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Kropp og helse

Naturfag 3.-4. årstrinn

utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon

Kropp og helse

Naturfag 1.-2. årstrinn

ferdes trygt i, ved og på vann og gjøre rede for farene, og tilkalle hjelp
samhandle med andre i ulike aktiviteter
bruke klær, utstyr og enkle bruksredskaper for å oppholde seg i naturen på en trygg og funksjonell måte
følge trafikkregler for fotgjengere og syklister
lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon
sette ord på egne følelser og meninger
lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster
samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon

FORSLAG TIL GJENNOMFØRING

  1. DISKUTER ulike risikosituasjoner og vurder om det er trygt i disse situasjonene. Hvis Nei - hold deg på avstand, rop om hjelp og ring 113. Prat om hvilke farer du kan utsettes for, og om hvor viktig det er å risikovurdere for å ivareta egensikkerhet. I bildene kan du velge åtte ulike hendelser. I noen av disse hendelsene vil det ikke være trygt at elevene går inn og utfører livreddende førstehjelp. Da bør de holde seg på avstand og varsle 113. I andre situasjoner er det trygt å gå inn. Vis hver situasjon og la elevene diskutere hva som har skjedd, og hvordan de vurderer de ulike hendelsene.
  1. EKSEMPLER TIL ELEVENE. For å gjøre elevene bevisste på at de må vurdere risikoen og ivareta egen sikkerhet, kan dette følges opp med en samtale. Der kan elevene fortelle om de har opplevd farlige risikosituasjoner eller truende situasjoner.


FAKTA OM Å RISIKOVURDERE/VURDERE EGEN SIKKERHET

Hva er risikovurdering og egensikkerhet?

Begrepet risiko betyr fare. Vurdere betyr å bedømme. Når vi skal risikovurdere er det for å bedømme/vurdere om det er trygt å gå inn i en situasjon og utføre livreddende førstehjelp. Egensikkerhet handler om å ikke utsette seg selv og andre for unødvendig fare.

Eksempler på risikosituasjoner kan være: Ulykke på trafikkert vei, brann i et hus/bil, vold og trusselsituasjoner.

Når du risikovurderer bedømmer du situasjon du står overfor og om den raskt kan forverre din og andres egensikkerhet. Når du skal vurdere en risikofylt situasjon bør du stille deg disse spørsmålene:

1) Sansning: hva har skjedd?

  • Se - hva ser jeg akkurat nå?
  • Lukt – f.eks røyk, svidd, alkohol eller annet
  • Hør – rop om hjelp, skrik, trusler eller annet
  • Føl – du kan bli redd, skremt eller lignende

2) Vurdering: hva skjer rundt meg? 

  • Hva kan være farlig her?
  • Snu deg rundt 360 grader om det er mulig
  • Er det personer som er truende?
  • Kan du få hjelp av andre?
  • Er veien trafikkert med høy hastighet?

3) Planlegging: hva må jeg gjøre nå? ­

  • Bør du trekke deg ut av situasjonen, hvilken vei skal du i tilfelle gå eller løpe for å komme deg unna?
  • Kan noen hjelpe meg? Hvis det er andre tilstede, hva kan de hjelpe deg med?
  • Hva har du tilgang på for å redusere risikoene for eksempel, sikre skadestedet?
  • Skal du ringe etter hjelp selv eller kan du få noen andre til å gjøre det?

Hva du konkret skal gjøre vil avhenge av hendelse og riskosituasjonen du står ovenfor. Risikofylte situasjoner kan og bør trenes på. Dette gjør at man er bedre forberedt på hva man skal og bør gjøre når det oppstår risikofylte hendelser. Vi anbefaler at du trener på hvordan du reagerer og hvordan du handler i en slik situasjon. Gjennom diskusjonsoppgavene får du trening i å vurdere risikosituasjoner. Du må både vurdere hva som er risikoen og hva som kan gjøre at situasjonen forverrer seg.

Del
link

code
Type Navn Filstørrelse
Powerpoint-fil Risikosituasjoner.pptx 3,2MB
Word-fil Risikovurdere Eigentryggleik - rettleiing.docx 721KB
Last ned markerte

 

Gå til "filer" under bildene og last ned powerpointen med bildene.

1) Se på bildene. Hva kan være en fare for deg i de ulike situasjonene?

2) Kom med forslag til hvordan du kan hjelpe andre uten å sette seg selv i fare

3) Velg ett av bildene. Lag en kort historie om hva som kan ha skjedd

Del
link

code
 
Levert av TV 2 Skole 2021

Hva vil du logge inn med?

Feide
Elevkanalen
Bestill Bestill
Prøv Prøv