Olav Sandnes: Hvordan treffe unge seere?
Foto: Truls Aagedal / TV 2
Olav Sandnes er sjefredaktør i TV 2. I denne samtalen får du vite mer om hvordan TV 2 arbeider med å treffe unge seere.
Se intervjuet med TV 2s sjefredaktør, Olav Sandnes, og arbeid med oppgavene under.
Tema: TV-seing før og i dag
- Undersøk hvordan man så på TV i «gamle dager»? Prat gjerne med foreldre eller besteforeldre. Hvilken funksjon hadde TV for dem?
- Hvordan ser man på TV i dag?
- Har familien din tilgang til vanlige lineære TV-kanaler hjemme, eller strømmes alt online?
- Hvilke videostrømmetjenester har du tilgang til? Hvor mye tid bruker du på disse strømmetjeneste en vanlig dag?
- Hvordan arbeider TV 2 med å treffe yngre seere?
- Synes du TV 2 lykkes med å treffe yngre seere? Diskuter.
- Hvilket innhold fra TV 2 ser du på? Skriv ned alle TV 2 sine programmer som du ser på.
- Sorter programmene i to kolonner. En kolonne for seriene som du ser på lineær-TV, og en for TV 2 Play.
- Sorter deretter programmene i kolonner etter sjanger. Bruk gjerne sjangrene nyheter, sport og underholdning..
- Strømming av online video vokser kraftig. Hvorfor tror du flere og flere velger å konsumere video online?
- Hva tror du vil skje med de lineære TV-sendingene i fremtiden?
De fleste av oss benytter nå én eller flere strømmetjenster. Foto: Cottonbro fra Pexels
Tema: Nyheter
- Hvilke medieplattformer bruker du for å holde deg oppdatert på nyheter?
- På hvilke plattformer publiserer TV 2 nyheter? Bruker du noen av disse plattformene for å holde deg oppdatert?
- Hvorfor følger du med på nyheter?
- Hvilke nyheter interesserer du deg for?
- Forsøk å sette opp en liste over nyheter du har fått med deg den siste uken.
- Hvilken type nyheter konsumerer du? Underholdningsnyheter? «Harde nyheter» om politikk, samfunn og økonomi? Eller sportsnyheter?
- Mye innhold fra redaksjonelle medier blir delt i sosiale medier. Hvordan konsumerer du nyheter i sosiale medier?
- Hvilke nyhetskilder stoler du mest på?
- Hva er hovedforskjellene mellom redaktørstyrte- og sosiale medier?
TV 2s nyhetredaksjon har hovedkontor i Bergen. Foto: Bård-Inge Heggholmen.
Tema: TV 2s programtilbud
- Ifølge Sandnes, satser TV 2 på tre hovedområder; sport, nyheter og underholdning. Studer TV 2s programoversikt for en vanlig dag, og forsøk å sortere programmene i disse tre hovedområdene. Synes du det er for mye eller for lite av noen av disse hovedområdene? Diskuter.
- Se for deg at du skal starte en ny TV-kanal. Hvilket innhold ville du satset på?
- TV 2 har en rekke ulike kanaler. TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Nyhetskanalen og en rekke ulike sportskanaler.
- o Hvorfor tror du TV 2 har så mange ulike kanaler?
- o Hvilke av kanalene ser du på?
- Hva er medienes samfunnsoppdrag?
- Hvordan synes du TV 2 oppfyller samfunnsoppdraget sitt?
TV 2 har kjøpt Champions League-rettighetene frem til 2024. Foto: Pål S. Schaathun
Tema: Mediebruksundersøkelse
Kantar Media har sammen med TV-selskapene utviklet en TV- og Online Video-måling (TVOV). Målingen fanger opp seere fra både tradisjonell lineær-seing og strømming via internett, såkalt Online Video. Studer den siste årsrapporten fra Kantar for konsum av TV og Online Video i Norge. Svar deretter på følgende oppgaver:
- Hvordan har konsum av TV- og online videoseing utviklet seg det siste året? Ser vi mer eller mindre på TV? Hva tror du denne utviklingen skyldes?
- Hvilke aldersgrupper ser mest på TV? Hvorfor?
- Når er primetime (beste sendetid) for TV? Hvorfor?
- Hvilke TV-kanaler har størst markedsandeler?
- Hvor mye tid bruker du på TV-seing?
- Hvilke TV-kanaler ser du på?
- Når ser du på TV?
- Hvordan ser du på TV? Live? Playback fra ukesarkiv? Video On Demand fra mediehusets nettspiller?
- Studer topplisten for enkeltprogrammer for de ulike TV-kanalene. Hvilken type programmer (sjanger) er de mest sette hos de ulike kanalene?
- Studer topplisten for VOD (Video On Demand) for de ulike TV-kanalene. Hvilken type programmer (sjanger) er de mest sette On Demand hos de ulike kanalene?
Olav Sandnes - Hvordan treffe unge seere?
Olav Sandnes er sjefredaktør i TV 2. I denne samtalen får du vite mer om hvordan TV 2 arbeider med å treffe unge seere – både på TV og TV 2 Play. Sandnes spår også fremtiden til lineær-TV. I slutten av samtalen kommer Sandnes med en klar oppfordring til ungdommen.
Første gang publisert: 12.05.2022
Varighet: 00:08:01
Utgiver: TV 2 Skole