Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden
Tilbake til forsiden
Logg inn
Gå til hovedside
    • Førstehjelp 1-4
      expand_more keyboard_arrow_right
    • Førstehjelp 5-10
      expand_more keyboard_arrow_right
      • Bokmål
      • Hovedside Førstehjelp 5-10
      • 1. Gjenkjenne
      • 2. Risikovurdere / egensikkerhet
      • 3. Varsle 113
      • 4. Plan BLÅ
      • 5. Bevisstløshet og hjertestans
      • 6. Tidskritisk sykdom
      • 7. Skader
      • Aktuelt
      • Om oss
  1. Førstehjelp
  2. Førstehjelp 5-10
  3. Aktuelt
  4. Junioraktuelt, uke 48
  • Video Video
  • E-bok E-bok
  • Tekst Elev
  • Lærerveiledning Lærer
  • Kahoot! Kahoot!
Video
E-bok
Tekst
Lærerveiledning
Kahoot!
Del video
link

code

  • Info Informasjon
  • Video
  • Fulltekst

Innhold

Ukens sending starter med et innslag om hvordan vi levde i Norge før i tiden sammenlignet med i dag. Vi får blant annet se eksempler på skole, lek og idrett før og nå. Videre får vi en forklaring på begrepet mangfold, med eksempler på hvordan mangfold vises i Norge. Rundt juletider er hjerteinfakt mer vanlig enn resten av året. I ukens sending får du vite mer om hva som skjer, og hva du må gjøre dersom noen får hjerteinfarkt. Sendingen avsluttes som vanlig med en bokstavfilm - en inspirasjon til arbeid med bokstaven T.

Diskusjon

Norge for 100 år siden

  • Hvordan levde de i Norge før i tiden?
  • Hva har endret seg fra da til nå?
  • Er det noe som var bedre før tror du?
  • Er det noe som er bedre nå tror du?

Mangfold i Norge

  • Hva betyr mangfold?
  • Hvilken dialekt snakker du?
  • Kjenner du noen som snakker en annen dialekt enn deg? Eller kanskje et annet språk?
  • Hvorfor tror du mange mennesker flytter akkurat til Norge?
  • Hva er bra med å bo i Norge?
  • Hvordan ser vi mangfoldet rundt oss? Religion? Språk? Kultur? Utseende?

Førstehjelp: hjerteinfarkt

  • Hvordan kan man se om noen har store smerter?
  • Hvordan kan man se om noen puster tungt?
  • Har du noen gang vært kald og varm samtidig? Hvordan kjennes det ut? Hvordan ser man om andre gjør det?
  • Hva kan du gjøre dersom du er usikker på om en person har fått et hjerteinfarkt?

Junioraktuelt, uke 48

1. Norge for 100 år siden 2. Mangfold i Norge 3. Hjertet og hjerteinfarkt 4. Ukens bokstav: T Første gang publisert: 22.11.2019 Varighet: 00:08:44 Utgiver: TV 2 Skole

Fulltekst

Last ned som tekstdokument

Har du noen gang lurt på hvordan det var å leve

da besteforeldrene eller oldeforeldrene dine var barn?

La oss reise tilbake i tid og sammeligne nå og da.

I dag er det vanlig at vi får vaksiner hos

helsesykepleieren på skolen eller på helsestasjonen.

I året 1956 ble barnas helse undersøkt på denne måten.

Kroppsøving kan se slik ut i dag.

Kanskje dere også bruker regning i gymtimen?

Her ser vi hvordan gymtimen så ut i 1957.

Tror dere klasserommene så slik ut i gamledager?

Slik så klasserommet ut i 1926.

Ser dere at det bare er jenter i klasserommet?

Gaming er veldig populært i dag.

Mange får venner gjennom gaming.

Før i tiden fantes hverken dataspill eller skjermer.

Disse barna lagde sine egne små seilbåter.

Dette er Bislett stadion i hovedstaden vår Oslo i dag.

Slik så den ut i 1928.

Det er skihopp og folkefest i Holmenkollen.

Hele kongefamilien var på plass i 1917.

Ganske likt som i dag, men utstyret har blitt ganske annerledes.

Og i dag hopper de mye lengre.

Vi som bor i Norge både høres forskjellige ut,

ser forskjellige ut og lever på forskjellige måter.

Rundt om i landet snakker vi ulike dialekter.

[sagt på forskjellige dialekter] - Hvordan går det?

[bruker en rekke bergenske uttrykk]

Rundt om i verden snakker vi forskjellige språk.

[snakker arabisk]

[snakker somali]

- Hei, og velkommen til TV 2 Skole på engelsk.

I dagens sending.

Hvis man er innvandrer, har man kommet til Norge fra et annet land.

- Jeg er fra Thailand ...

- Somalia. - Iran.

- Pakistan. - Filipinene.

- Hellas.

- Mange norske barn har foreldre som er innvandrere.

Men barna er ikke innvandrere selv.

De er norskfødte med innvandrerforeldre.

I Norge er det flest innvandrere fra Polen, Litauen og Sverige.

De kommer som oftest til Norge for å jobbe.

Mange mennesker er også på flukt fra hjemlandet sitt

på grunn av krig, sult eller fattigdom.

For eksempel fra land som Somalia, Eritrea og Syria.

De kommer til Norge fordi det er tryggere her.

Kristendommen har vært en stor religion i Norge i mange, mange år.

I dag har vi mer kunnskap om andre religioner og livssyn,

blant annet på grunn av innvandring og det vi lærer på skolen.

På den måten kan flere velge selv hva de vil tro på.

Noen velger også å ikke tro på noe i det hele tatt.

Denne blandingen av dialekter, språk, utseende, religion, livssyn og kultur

er altså det vi kaller for mangfold.

Hjertet er en muskel som sitter midt i brystet

og har i oppgave å pumpe blodet vårt rundt i kroppen.

Rundt hjertet er det mange store og små blodårer.

Blodet flyter gjennom disse blodårene.

Noen ganger kan blodårene rundt hjertet tette seg.

Når dette skjer, vil ikke blodet klare å flyte gjennom blodårene slik det skal.

Da vil en del av hjertet slutte å virke og man kan få et hjerteinfarkt.

Det er ikke vanlig at barn får hjerteinfarkt.

Det er flest voksne som får det.

Mange av dem som får hjerteinfarkt lever usunt.

Det er større sjanse for å få hjerteinfarkt dersom man røyker,

er mye stresset eller spiser og drikker veldig usunt.

Mange vil ikke kunne se et hjerteinfarkt.

Men det er vanlig å få store smerter midt i brystet.

Man kan også få en rar følelse i den venstre armen.

Man kan bli kvalm og kaste opp, og man kan begynne å svette og fryse samtidig.

Ofte er det mange som holder seg til brystet.

Det viktigste du kan gjøre er å varsle 113,

eller si ifra til en voksen når du tror at noen trenger hjelp.

Når du varsler 113 vil du alltid få hjelp.

Og de vil fortelle deg hva du skal gjøre.

tær

tenner

tannlege

tiger

tromme

telt

båt

ubåt

mat

potet

tak

takk

2:42
Relatert video:

Elevtegning - del og vinn!

Hvordan var det å være barn i gamledager? Vi ser på filmer fra tidlig til midten av 1900-tallet.
2:06
Relatert video:

Mangfold i Norge

Vi som bor i Norge både høres forskjellige ut, ser forskjellige ut og lever på forskjellige måter.
1:57
Relatert video:

Førstehjelp: hjerteinfarkt

Vi lærer om hjertets funksjon i kroppen og om hvordan man kan gjenkjenne symptomer på hjerteinfarkt.
1:53
Relatert video:

Bokstaven: T

En inspirerende film om bokstaven T.

Hjerteinfarkt

Tekst Lettlest

Mangfold i Norge

Tekst

Innhold

Ukens sending starter med et innslag om hvordan vi levde i Norge før i tiden sammenlignet med i dag. Vi får blant annet se eksempler på skole, lek og idrett før og nå. Videre får vi en forklaring på begrepet mangfold, med eksempler på hvordan mangfold vises i Norge. Rundt juletider er hjerteinfakt mer vanlig enn resten av året. I ukens sending får du vite mer om hva som skjer, og hva du må gjøre dersom noen får hjerteinfarkt. Sendingen avsluttes som vanlig med en bokstavfilm - en inspirasjon til arbeid med bokstaven T.

Diskusjon

Norge for 100 år siden

  • Hvordan levde de i Norge før i tiden?
  • Hva har endret seg fra da til nå?
  • Er det noe som var bedre før tror du?
  • Er det noe som er bedre nå tror du?

Mangfold i Norge

  • Hva betyr mangfold?
  • Hvilken dialekt snakker du?
  • Kjenner du noen som snakker en annen dialekt enn deg? Eller kanskje et annet språk?
  • Hvorfor tror du mange mennesker flytter akkurat til Norge?
  • Hva er bra med å bo i Norge?
  • Hvordan ser vi mangfoldet rundt oss? Religion? Språk? Kultur? Utseende?

Førstehjelp: hjerteinfarkt

  • Hvordan kan man se om noen har store smerter?
  • Hvordan kan man se om noen puster tungt?
  • Har du noen gang vært kald og varm samtidig? Hvordan kjennes det ut? Hvordan ser man om andre gjør det?
  • Hva kan du gjøre dersom du er usikker på om en person har fått et hjerteinfarkt?

Ukens Junioraktuelt tar opp temaene Norge for 100 år siden, mangfold i Norge og førstehjelp (hjerteinfarkt).

Kompetansemål

Kompetansemålene er hentet fra utkast til fagfornyelsen (LK20)

Kompetansemål etter 2. trinn, samfunnsfag

  • Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utforske og presentere korleis menneska levde for éin til to menneskealdrar sidan
  • Mål for opplæringa er at eleven skal kunne beskrive og gi døme på mangfald i Noreg, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket

Kompetansemål etter 4. trinn, samfunnsfag

  • Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag
  • Mål for opplæringa er at eleven skal kunne samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

Kompetansemål etter 4. trinn, naturfag

  • Mål for opplæringen er at eleven skal kunne samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Kompetansemål etter 2. trinn, kroppsøving

  • Mål for opplæringen er at eleven skal kunne øve på trygg ferdsel ved vatn og på å kunne tilkalle hjelp

Kompetansemål etter 4. trinn, KRLE

  • Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt

Innhold

Ukens sending starter med et innslag om hvordan vi levde i Norge før i tiden sammenlignet med i dag. Vi får blant annet se eksempler på skole, lek og idrett før og nå. Videre får vi en forklaring på begrepet mangfold, med eksempler på hvordan mangfold vises i Norge. Rundt juletider er hjerteinfakt mer vanlig enn resten av året. I ukens sending får du vite mer om hva som skjer, og hva du må gjøre dersom noen får hjerteinfarkt. Sendingen avsluttes som vanlig med en bokstavfilm - en inspirasjon til arbeid med bokstaven T.

Under Elev-fanen finner du et aktivitetsark om bokstaven T med sporing, fargelegging og øving. PDF-filen kan skrives ut til klassen eller arbeides med digitalt. Sendingen har også en tilhørende Kahoot med 10 spørsmål.

I etterkant av sendingen, kan spørsmålene under tas opp i klassen. En fin tilnærming kan være TENK-PAR-DEL der elevene tenker et lite minutt for seg selv, deretter deler tankene med læringspartner, og til slutt deler elevene i plenum.

Sendingen har i tillegg et læringsmateriale knyttet til seg. Elevene kan lese faktabøker om hjerteinfarkt og mangfold i Norge. Med tanke på at temaene inneholder begreper som kan være vanskelige å forstå, anbefales det å lese e-bøkene høyt i klassen på de lavere trinnene, og snakke om innholdet underveis.

Diskusjon

Norge for 100 år siden

  • Hvordan levde de i Norge før i tiden?
  • Hva har endret seg fra da til nå?
  • Er det noe som var bedre før tror du?
  • Er det noe som er bedre nå tror du?

Mangfold i Norge

  • Hva betyr mangfold?
  • Hvilken dialekt snakker du?
  • Kjenner du noen som snakker en annen dialekt enn deg? Eller kanskje et annet språk?
  • Hvorfor tror du mange mennesker flytter akkurat til Norge?
  • Hva er bra med å bo i Norge?
  • Hvordan ser vi mangfoldet rundt oss? Religion? Språk? Kultur? Utseende?

Førstehjelp: hjerteinfarkt

  • Hvordan kan man se om noen har store smerter?
  • Hvordan kan man se om noen puster tungt?
  • Har du noen gang vært kald og varm samtidig? Hvordan kjennes det ut? Hvordan ser man om andre gjør det?
  • Hva kan du gjøre dersom du er usikker på om en person har fått et hjerteinfarkt?

Tips til aktiviteter

  • Ta med klassen på biblioteket i deres nærmiljø. De er ofte behjelpelige i å finne interessant informasjon om hvordan det var å leve for lenge siden.
  • Nasjonalbiblioteket har et enormt arkiv med bilder fra langt tilbake. Søk på by, tettsted, årstall osv. og finn mye morsomt og spennende.
  • Hvordan kan vi se mangfold rundt oss? La elevene finne nye måter å dele inn klassen på. For eksempel farge på overdel, favorittfag, antall søsken, husdyr, fritidsaktiviteter osv.
  • Landsforeningen for hjerte- og lungesyke foreslår hvordan du kan øve på førstehjelp i forbindelse med hjerteinfarkt. Opplegget er tilpasset elever på mellomtrinnet, men kan fint brukes på lavere trinn også.
 
Levert av TV 2 Skole 2021

 

Denne funksjonen er bare tilgjengelig for lærere autentisert via Feide.

Hva vil du logge inn med?

Feide
Elevkanalen
Bestill Bestill
Prøv Prøv