OM LÆRINGSRESSURSEN
I ny overordnet del av læreplan er digitale ferdigheter vektlagt som en naturlig del av grunnlaget for læringsarbeidet. Dette gir muligheter for nye og endrede læringsprosesser og arbeidsmetoder. Ved hjelp av denne digitale løsningen vil elevene settes inn i en tilnærmet realistisk situasjon. Løsningen vektlegger mestring, holdninger, kunnskap og følelser med utgangspunkt i narrativ pedagogikk hvor følgende momenter er inkludert;
- eleven vil oppleve å være tilstede i en virkelighetsnær hendelse
- gir elevene handlingsalternativer som trigger beslutninger og gir refleksjon i en realistisk hendelse av å være førstemann på et skadested
- skaper opplevelser som bidrar til dypere og raskere læring
Vi anbefaler at elevene har vært gjennom temaet "ulykke" før de spiller dette spillet slik at de har den nødvendige kunnskapen på plass før de starter. Spillet er tenkt som en repetisjon og en morsom måte å teste om en klarer å huske rekkefølgen av handlinger som skal utføres.
Dette kan spilles på alle digitale flater. Elevene kan velge å laste det ned i Apple app store eller Google play store, eller det kan spilles i en nettleser. Eleven vil være førstemann på et skadested og kan spille seg gjennom scenarioet ved å måtte ta en del valg underveis. Det er viktig at elevene tenker seg om og gjør ting i riktig rekkefølge. Forklaring på hvordan spillet skal gjennomføres blir presentert innledningsvis og elevene har tilgang til en lærebok som kan hjelpe dem underveis.
Spillet kan også vises på et smartboard slik at du som lærer kan ha en gjennomgang av det sammen med elevene. Klassen kan bli enige om hvilke handlinger læreren skal utføre, samtidig som alle elevene får sett hva som skjer. Deretter kan elevene prøve selv.
Du kan bruke spillet i ulike fag men er spesielt en fin ressurs å bruke i undervisningen til valgfaget trafikalt grunnkurs. Etter gjennomført test kan elevene få tilsendt et diplom. Diplomet viser at elevene har gjennomført simulert kurs i førstehjelp på ulykkessted.