LÆRINGSMÅL
Målet for opplæringen er at elevene skal kunne
- gjenkjenne når en person er bevisstløs/livløs, ikke puster eller puster unormalt
- utføre brystkompresjoner og innblåsninger
FAKTA OM HJERTESTANS
En bevisstløs person som slutter å puste eller puster unormalt, er livløs. Unormal pust kan være gisp, snork, ujevnt, sakte eller overflatisk pust. En livløs person er ikke død, men vil komme til å dø i løpet av minutter om man ikke straks tar over pusting og blodpumpefunksjonen. Hvert sekund teller når man finner en livløs person. Å starte hjerte- og lungeredning er å ta over personens viktigste funksjoner gjennom munn-til-munn innblåsninger og brystkompresjoner. Hjerte- og lungeredning skal sørge for at hjernen og hjertet får oksygen.
Vi anbefaler at elevene allerede fra trinn 1 - 4 får opplæring i hjerte- og lungeredning, ut fra hva de mestrer å utføre i praksis.
Hjerte- og lungeredning
samtale om nokre viktige offentlege institusjonar og verksemder i Noreg og reflektere over kva dei betyr i livet til menneska
Undring og utforsking, Demokratiforståing og deltaking, Identitetsutvikling og fellesskap
Samfunnsfag 3.-4. årstrinn
sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
Kunne ta andres perspektiv , Etisk refleksjon
Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 1.-4. årstrinn
øve på trygg ferdsel ved vatn og på å kunne tilkalle hjelp
Uteaktivitetar og naturferdsel
Kroppsøving 1.-2. årstrinn
samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
Kropp og helse
Naturfag 3.-4. årstrinn