Kampen om folks tid
Aldri før i historien har vi hatt så god tid. Og aldri før har informasjonsstrømmen vært større.

Tiden og oppmerksomheten din har for lengst fått hovedrollen i et globalt mesterskap. I dette sosiale eksperimentet har fem mennesker fra fem ulike generasjoner byttet medievaner. Deltakerne ble intervjuet om verdien av tid og deres egne medievaner. Ingen var klar over eksperimentet før filmopptaket.
Episode 1
I videoen møter du Sigurd fra generasjon X og Arnold fra den stille generasjonen. I denne episoden overtar Arnold medievanene til Sigurd.
Oppgave1
- Generasjon X er født mellom 1965 og 1980. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer generasjon X.
- Gjør kort rede for hvordan Sigurd fra generasjon X bruker mediene.
Oppgave 2
- Den stille generasjonen er født mellom 1928 og 1945. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer den stille generasjonen.
- I videoen bytter Arnold medievaner med Sigurd. Hva er hovedforskjellene mellom Arnold og Sigurd sin mediebruk?
- Hvordan takler Arnold å overta Sigurd sine medievaner?
Oppgave 3
Det finnes en rekke byråer som kartlegger og analyserer våre medievaner. Statistisk sentralbyrå, Kantar, Ipsos og Nielsen er eksempler på slike byråer. I tillegg gjør Mediebedriftenes Landsforening og Medietilsynet, som er en statlig etat under Kulturdepartementet, en rekke undersøkelser knyttet til mediebruk og medievaner.
I Norsk mediebarometer kartlegger Statistisk sentralbyrå (SSB) bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill med mer.
I statistikken til SSB kan man blant annet lese følgende:

Gjør rede for hovedforskjellene og likhetene i mediebruken til disse to aldersgruppene. Ta gjerne utgangspunkt i statistikken fra SSB over, men du må også bruke andre kilder i oppgaven. Du kan enten skrive en tekst, lage en presentasjon eller produsere podkast eller video som svarer på oppgaven.
Merk:
- Lydmedier omfatter vinylplater, CD-er, MP3-spillere, lydfiler lastet ned fra Internett og strømmete Internettfiler.
- Videomedier omfatter DVD/Blu-ray, harddiskspilleres og videofiler, enten lastet ned fra Internett eller strømmet via Internett og betalt for.
Episode 2
I videoen møter du Vilde fra generasjon Z og Sigurd fra generasjon X. I denne episoden overtar Sigurd medievanene til Vilde.
Oppgave 1
- Generasjon Z er født mellom 1997 og 2012. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer generasjon Z.
- Gjør kort rede for hvordan Vilde fra generasjon Z bruker mediene.
- Hvordan «leser» Vilde nyheter? Hva med Sigurd? Hvordan leser han vanligvis nyheter?
- Hva er hovedforskjellene mellom disse nyhetsvanene?
- Hva betyr begrepet «tørrsnappe»?
- I videoen sier Vilde: «Hvis jeg har flere ting som skjer på én gang, så føler jeg at tiden går veldig mye fortere». Er du enig i denne påstanden? Hvorfor/hvorfor ikke?
Oppgave 2
Har du de samme medievanene som Vilde? Hvilke likheter og forskjeller er de mellom Vilde og dine medievaner?
Oppgave 3
- Generasjon X er født mellom 1965 og 1980. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer generasjon X.
- I videoen bytter Sigurd medievaner med Vilde. Hva er hovedforskjellene mellom Vilde og Sigurd sin mediebruk?
- Hvordan takler Sigurd å overta Vilde sine medievaner?
Oppgave 4
Det finnes en rekke byråer som kartlegger og analyserer våre medievaner. Statistisk sentralbyrå, Kantar, Ipsos og Nielsen er eksempler på slike byråer. I tillegg gjør Mediebedriftenes Landsforening og Medietilsynet, som er en statlig etat under Kulturdepartementet, en rekke undersøkelser knyttet til mediebruk og medievaner.
I Norsk mediebarometer kartlegger Statistisk sentralbyrå (SSB) bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill med mer.
I statistikken til SSB kan man blant annet lese følgende:

Gjør rede for hovedforskjellene og likhetene i mediebruken til disse to aldersgruppene. Ta gjerne utgangspunkt i statistikken fra SSB over, men du må også bruke andre kilder i oppgaven. Du kan enten skrive en tekst, lage en presentasjon eller produsere podkast eller video som svarer på oppgaven.
Merk:
- Lydmedier omfatter vinylplater, CD-er, MP3-spillere, lydfiler lastet ned fra Internett og strømmete Internettfiler.
- Videomedier omfatter DVD/Blu-ray, harddiskspilleres og videofiler, enten lastet ned fra Internett eller strømmet via Internett og betalt for.
Episode 3
I videoen møter du Alexander som er en millenial (også kjent som generasjon Y) og Marit som tilhører babyboomer-generasjonen. I denne episoden overtar Marit medievanene til Alexander.
Oppgave 1
- Millenials er født mellom 1981 og 1996. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer millenial-generasjonen.
- Hva kjennetegner Alexander sin mediehverdag?
- Hvor mye tid bruker Alexander på mobilen daglig?
- Alexander sier i videoen: «Det som er positivt med min mediehverdag, er at jeg får med meg absolutt alt jeg ønsker, og kanskje litt mer til. Det som er negativt, er at det stjeler ufattelig mye tid». Hvor mye tid bruker du på mediene en vanlig dag?
- Hvordan «leser» Alexander nyheter? Hva med Marit? Hvordan leser han vanligvis nyheter?
- Hva er hovedforskjellene mellom disse nyhetsvanene?
Oppgave 2
- Babyboomers er født mellom 1946 og 1964. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer babyboomer-generasjonen.
- I videoen bytter Marit medievaner med Alexander. Hva er hovedforskjellene mellom Alexander og Marit sin mediebruk?
- Hvordan takler Marit å overta Alexander sine medievaner?
Oppgave 3
Det finnes en rekke byråer som kartlegger og analyserer våre medievaner. Statistisk sentralbyrå, Kantar, Ipsos og Nielsen er eksempler på slike byråer. I tillegg gjør Mediebedriftenes Landsforening og Medietilsynet, som er en statlig etat under Kulturdepartementet, en rekke undersøkelser knyttet til mediebruk og medievaner.
I Norsk mediebarometer kartlegger Statistisk sentralbyrå (SSB) bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill med mer.
I statistikken til SSB kan man blant annet lese følgende:

Til venstre finner man tid brukt på ulike medier på en gjennomsnittsdag for menn og kvinner i alderen 25-44 år, mens man til høyre ser bruken til menn og kvinner i alderen 65-79 år.
Gjør rede for hovedforskjellene og likhetene i mediebruken til disse to aldersgruppene. Ta gjerne utgangspunkt i statistikken fra SSB over, men du må også bruke andre kilder i oppgaven. Du kan enten skrive en tekst, lage en presentasjon eller produsere podkast eller video som svarer på oppgaven.
Merk:
- Lydmedier omfatter vinylplater, CD-er, MP3-spillere, lydfiler lastet ned fra Internett og strømmete Internettfiler.
- Videomedier omfatter DVD/Blu-ray, harddiskspilleres og videofiler, enten lastet ned fra Internett eller strømmet via Internett og betalt for.
Episode 4
I videoen møter du Marit som tilhører babyboomer-generasjonen og Vilde som tilhører generasjon Z. I denne episoden overtar Vilde medievanene til Marit.
Oppgave 1
- Babyboomers er født mellom 1946 og 1964. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer babyboomer-generasjonen.
- Hvordan leser Marit nyheter? Hva med Vilde? Hvordan leser hun vanligvis nyheter?
- Hva er hovedforskjellene mellom disse nyhetsvanene?
- Hvordan synes Vilde det var å lese aviser?
- Hva synes hun om å dele nyheter fra nettavisen på Facebook og Snapchat?
- Deler du nyheter i sosiale medier? Hvorfor/hvorfor ikke?
Oppgave 2
Finn din lokalavis på nett. Scroll forsiden.
- Sett opp en liste over de sakene som du synes virket interessant eller relevant for deg.
- Hvorfor er disse sakene relevante for deg?
- Les en av sakene og gjør rede for følgende:
- Hva handler saken om?
- Hvorfor valgte du å lese akkurat denne saken?
- Undersøk om saken er publisert i andre medier.
Oppgave 3
- Generasjon Z er født mellom 1997 og 2012. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer generasjon Z.
- I videoen bytter Vilde medievaner med Marit. Hva er hovedforskjellene mellom Vilde og Marit sin mediebruk?
- Hvordan takler Vilde å overta Marit sine medievaner?
- Vilde sier i videoen: «Jeg synes det er litt rart å måtte skru av mobilen helt». Gjør selv et eget eksperiment. Hvor lenge klarer du å ha mobilen helt avskrudd?
Oppgave 4
Det finnes en rekke byråer som kartlegger og analyserer våre medievaner. Statistisk sentralbyrå, Kantar, Ipsos og Nielsen er eksempler på slike byråer. I tillegg gjør Mediebedriftenes Landsforening og Medietilsynet, som er en statlig etat under Kulturdepartementet, en rekke undersøkelser knyttet til mediebruk og medievaner.
I Norsk mediebarometer kartlegger Statistisk sentralbyrå (SSB) bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill med mer.
I statistikken til SSB kan man blant annet lese følgende:

Til venstre finner man tid brukt på ulike medier på en gjennomsnittsdag for menn og kvinner i alderen 16-24 år, mens man til høyre ser bruken til menn og kvinner i alderen 65-79 år.
Gjør rede for hovedforskjellene og likhetene i mediebruken til disse to aldersgruppene. Ta gjerne utgangspunkt i statistikken fra SSB over, men du må også bruke andre kilder i oppgaven. Du kan enten skrive en tekst, lage en presentasjon eller produsere podkast eller video som svarer på oppgaven.
Merk:
- Lydmedier omfatter vinylplater, CD-er, MP3-spillere, lydfiler lastet ned fra Internett og strømmete Internettfiler.
- Videomedier omfatter DVD/Blu-ray, harddiskspilleres og videofiler, enten lastet ned fra Internett eller strømmet via Internett og betalt for.
Episode 5
I videoen møter du Arnold som tilhører den stille generasjonen og Alexander som er en millenial. I denne episoden overtar Alexander medievanene til Arnold.
Oppgave 1
- Den stille generasjonen er født mellom 1928 og 1945. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer babyboomer-generasjonen.
- Arnold setter pris på stillhet. Hvordan reagerer Alexander på stillhet?
- Hva er Arnolds forhold til papiravisen?
- Hvordan leser Arnold nyheter? Hva med Alexander?
- Hva er hovedforskjellene mellom disse nyhetsvanene?
Oppgave 2
Finn din lokalavis på nett. Scroll forsiden.
- Sett opp en liste over de sakene som du synes virket interessant eller relevant for deg.
- Hvorfor er disse sakene relevante for deg?
- Les en av sakene og gjør rede for følgende:
- Hva handler saken om?
- Hvorfor valgte du å lese akkurat denne saken?
- Undersøk om saken er publisert i andre medier.
Oppgave 3
- Millenials er født mellom 1981 og 1996. Gjør research og lag et tankekart, personas eller moodboard som representerer millenial-generasjonen.
- I videoen bytter Alexander medievaner med Arnold. Hva er hovedforskjellene mellom Alexander og Arnold sin mediebruk?
- Hvordan takler Alexander å overta Arnold sine medievaner?
- I slutten av videoen sier Alexander: «At det du leser, bør du kanskje lese en gang til. For å forstå hva som faktisk står der». Hva mener Alexander med dette?
Oppgave 4
Det finnes en rekke byråer som kartlegger og analyserer våre medievaner. Statistisk sentralbyrå, Kantar, Ipsos og Nielsen er eksempler på slike byråer. I tillegg gjør Mediebedriftenes Landsforening og Medietilsynet, som er en statlig etat under Kulturdepartementet, en rekke undersøkelser knyttet til mediebruk og medievaner.
Mer:
I Norsk mediebarometer kartlegger Statistisk sentralbyrå (SSB) bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill med mer.
I statistikken til SSB kan man blant annet lese følgende:

Til venstre finner man tid brukt på ulike medier på en gjennomsnittsdag for menn og kvinner i alderen 25-44 år, mens man til høyre ser bruken til menn og kvinner i alderen 65-79 år.
Gjør rede for hovedforskjellene og likhetene i mediebruken til disse to aldersgruppene. Ta gjerne utgangspunkt i statistikken fra SSB over, men du må også bruke andre kilder i oppgaven. Du kan enten skrive en tekst, lage en presentasjon eller produsere podkast eller video som svarer på oppgaven.
Merk:
- Lydmedier omfatter vinylplater, CD-er, MP3-spillere, lydfiler lastet ned fra Internett og strømmete Internettfiler.
- Videomedier omfatter DVD/Blu-ray, harddiskspilleres og videofiler, enten lastet ned fra Internett eller strømmet via Internett og betalt for.
Eget eksperiment
La deg inspirere av eksperimentet «Kampen om folks tid». Du skal nå selv forsøke å bytte medievaner en dag eller en kveld med noen du kjenner. Det kan for eksempel være en forelder, tante, onkel, besteforelder eller en annen person som tilhører en annen generasjon enn deg.
Begynn gjerne eksperimentet med å snakke sammen om deres medievaner. Her er noen forslag til spørsmål som kan danne grunnlag for samtalen:
- Hvilke medier bruker dere?
- Når/i hvilke settinger bruker dere de ulike mediene?
- Hvordan bruker dere de ulike mediene?
- Hvordan leser dere nyheter?
- Hvor mye tid bruker dere på de ulike mediene?
- Hva bruker dere tid på (utenom mediebruk)?
Deretter skal dere forsøke å bytte medievaner med personen.
Når eksperimentet er ferdig, bør dere sammen reflektere over følgende:
- Hvordan opplevde dere eksperimentet?
- Hva savnet dere mest mens eksperimentet pågikk?
- Hva savner dere minst?
- Lærte dere noe nytt under eksperimentet? Eventuelt hva?
- Kommer dere til å ta med dere noe av den andres medievaner videre i livet? Eventuelt hva?
Eksperimentet “Kampen om folks tid” er laget av og for Amedia. Kantar har vært en viktig faglig partner i prosjektet. Videoene er produsert av Amedia. Oppgavene er laget av TV 2 Skole.