Oppgaver - Journalist
Oppgave 1
Diskuter følgende to og to:
- Hva arbeider en journalist med?
- Hva er journalistenes samfunnsrolle?
- Hva må man kunne som journalist?
- Hvilken utdanning trenger man?
- Er det noen bedrifter som søker etter journalister? Sjekk ut ulike stillingsannonser. Hvilke ferdigheter/kvalifikasjoner søker eventuelt bedriftene etter?
Oppgave 2 – Sidekameratintervju
Du skal nå planlegge og gjennomføre et intervju med én i klassen din. Målet er å finne ut mest mulig om personen som kan være relevant for de andre i klassen.
Arbeidsgang:
- Planlegg: Finn ut hva du lurer på og skriv ned åpne spørsmål som du ønsker å stille vedkommende. Unngå doble spørsmål.
- Gjennomfør: Intervju vedkommende. Husk å lytte underveis, slik at du kan stille oppfølgingsspørsmål. Ta gjerne opp intervjuet. Husk å klarere dette med intervjuobjektet.
- Presenter: Med utgangspunkt i intervjuet, skal du presentere intervjuobjektet for resten av klassen.
Oppgave 3 - Skoleavis
Tenk at du skal være journalist i en skoleavis. Diskuter hvilke saker som kan være aktuelle å produsere på din skole. Bruk gjerne nyhetskriteriene som utgangspunkt.
Oppgave 4 – Rollespill
I denne oppgaven skal dere spille rollespill. Halve klassen skal arbeide som journalister, mens resten skal være medietrente personer.
Med utgangspunkt i casene under skal journalistene i klassen planlegge og gjennomføre et intervju med den medietrente personen som hører til det aktuelle caset. Intervjuobjektet skal forsøke å svare så godt som mulig på spørsmålene, der målet er å fremstille seg selv og bedriften/partiet vedkommende representerer på best mulig måte – selvsagt uten å lyge. Her er ABC-metoden superrelevant. De som arbeider som journalister må lytte og stille spørsmålet på nytt dersom man ikke får svar på det man spør om, samt stille oppfølgingsspørsmål.
Case 1
Næringslivsleder: Jens Arild Lie/Jenny Lie, administrerende direktør i Union
- Union er et norsk super-/hypermarked som selger både dagligvarer, klær og husholdningsartikler. Det viser seg at de ansatte har dårlige arbeidsvilkår og er uten tariffavtale. En av de ansatte, som er anonym, har også avdekket at Union har kjøpt kjøtt som ikke er gyldig merket.
- Som journalist skal du planlegge og stille kritiske spørsmål til administrerende direktør i Union.
- Som administrerende direktør skal du forsøke å svare best mulig på spørsmålene fra journalisten. Du bør planlegge mulige svar/scenarioer før intervjuet.
Case 2
Politiker: Kåre Ringbu/Kari Ringbu, partileder for Sentrum
- Sentrum er et politisk parti i Norge. De har akkurat kommet til makten, og har gjort en rekke endringer i norsk politikk. De har blant annet gjennomført følgende:
-
- Økt sukkeravgiften med 50%
- Innført 4-dagers skoleuke
- Innført forbud mot lekser i skolen
-
-
- Som journalist skal du planlegge og stille kritiske spørsmål til partilederen.
- Som partileder skal du forsøke å svare best mulig på spørsmålene fra journalisten. Du bør planlegge mulige svar/scenarioer før intervjuet.
Case 3
Kommunikasjonsmedarbeider: Espen Hansen/Emma Hansen, kommunikasjonsmedarbeider i From kommune.
- From kommune er en liten kommune i Nord-Norge. Kommunen har lenge hatt økonomiske utfordringer, og må nå redusere en rekke tjenester i kommunen:
-
- De legger ned sykehuset i kommunen. Nærmeste sykehus er nå 10 mil unna.
- De slår sammen barne- og ungdomsskolen i kommunen.
- De stenger biblioteket i kommunen.
-
-
- Som journalist skal du planlegge og stille kritiske spørsmål til kommunikasjonsmedarbeidere.
- Som kommunikasjonsmedarbeider skal du forsøke å svare best mulig på spørsmålene fra journalisten. Du bør planlegge mulige svar/scenarioer før intervjuet.
Arbeidsgang:
- Planlegg: Journalisten må finne ut hva man lurer på og skrive ned åpne spørsmål som man ønsker å stille til intervjuobjektet. Unngå doble spørsmål. Intervjuobjektet må lese seg godt opp på caset, og forsøke å planlegge/tenke ut hvilke spørsmål journalistene kommer til å stille, og planlegge hvordan man kan svare på spørsmålene.
- Gjennomfør: Journalistene intervjuer personen som hører til caset. Husk å lytte underveis, slik at man kan stille oppfølgingsspørsmål, samt gjenta spørsmålet dersom intervjuobjektet ikke svarer på det. Ta gjerne opp intervjuet. Husk å klarere dette med intervjuobjektet på forhånd. Intervjuobjektet svarer så godt som mulig på spørsmålene fra journalisten. Man skal ikke lyge, men det er selvsagt tillatt å forsøke å benytte ABC-metoden.
- Presenter og diskuter: Journalisten og intervjuobjektet deler sine observasjoner med resten av klassen. Diskuter hvilke utfordringer dere møtte på underveis.
