Ytringsfrihet
Hva er ytringsfrihet? Hvor går grensen for hva vi kan si til hverandre?
I denne artikkelen kan du blant annet:
- Se videoer om ulike sider ved ytringsfrihet i Norge og utlandet
- Lese tekster om ytringsfrihet og medier.
- Arbeid med quizzer om ytringsfrihet og demokrati, samt øve på relevante begreper.
- Arbeide med oppgaver knyttet til ytringsfrihet og medier både i din egen hverdag og i verden.
I sendingen ser du elever som svarer på spørsmålene:
- Hva tenker du på når du hører ordet ytringsfrihet?
- Hvis du skulle brukt ytringsfriheten din til å forandre noe i verden, hvilken sak ville du kjempet for da?
- Har du ytret deg om noe i klasserommet, sosiale medier, avis eller tv? Hvordan var responsen?
- Mange unge er redde for å ytre seg fordi det kan være flaut, eller man er redd for reaksjonene. Kjenner du deg igjen i det?
Still de samme spørsmålene til din læringspartner eller liknende. Etter du har reflektert over spørsmålene og arbeidet med oppgavene, kan du dele tankene dine i en reflekterende tekst.
Unge politikere om ytringsfrihet
lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon
Norsk 5.-7. årstrinn
presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
Muntlig kommunikasjon
Norsk 5.-7. årstrinn
beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping
Norsk 5.-7. årstrinn
skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
Skriftlig tekstskaping, Språket som system og mulighet
Norsk 5.-7. årstrinn
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og samanhengar, Demokratiforståing og deltaking, Identitetsutvikling og fellesskap
Samfunnsfag 5.-7. årstrinn
samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn
Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og samanhengar
Samfunnsfag 5.-7. årstrinn
presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet
Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og samanhengar
Samfunnsfag 5.-7. årstrinn
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
Samfunnskritisk tenking og samanhengar, Demokratiforståing og deltaking, Identitetsutvikling og fellesskap
Samfunnsfag 5.-7. årstrinn
reflektere over korleis ein sjølv og andre deltek i digital samhandling, og drøfte kva det vil seie å bruke dømmekraft sett i lys av reglar, normer og grenser
Identitetsutvikling og fellesskap
Samfunnsfag 5.-7. årstrinn
beskrive sentrale hendingar som har ført fram til det demokratiet vi har i Noreg i dag og samanlikne korleis enkeltmenneske har høve til å påverke i ulike styresett
Samfunnskritisk tenking og samanhengar, Demokratiforståing og deltaking
Samfunnsfag 5.-7. årstrinn
gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og samanhengar
Samfunnsfag 5.-7. årstrinn