Gul bolle
Denne aktiviteten kan brukes til begrepsinnlæring på alle trinn i alle fag. Elevene må helst kunne skrive, men tegning eller bruk av bilder er også mulig.
Gul bolle er både Alias og Fantasi på en gang – spillet skaper engasjement hos elevene og er variert og flere får brukt sine ulike ferdigheter. Her må man bruke fantasien, men man må være observant i tillegg. Elevene kan deles i flere grupper avhengig av klassestørrelsen, men bør være minimum 4 elever. Gruppene deles inn i lag.
Ordene som skal læres kan vises på tavlen, gjerne i samråd med elevene. Hver gruppe skriver ned alle ordene på utdelte lapper, ett ord/begrep på hver lapp. Når alle har skrevet ferdig lappene, legges disse i en (gul) bolle. (Derav navnet). Man kan selvsagt bruke noe annet man har tilgjengelig, en bolle/boks/eske per gruppe.
Før eller etter nedskrivningen av ordet, jobber klassen sammen med å formulere/forklare hva ordene betyr, de kan bruke internett og andre læremidler. Man vil oppleve et større engasjement for å finne forklaringer, når elevene vet at de skal "spille" med disse ordene etterpå. Avhengig av alder på elevene, kan man også overlate til gruppene selv å finne defensjoner og forklaringer, men viktig at lærer kontrollerer så det ikke blir feil-læring.
Spillet har tre runder.
Lærer må være tidtaker, slik at alle gruppene starter på likt. Bruk gjerne stoppeklokke med alarm, slik at alle hører.
Første runde: Forklare
Første runde er "Alias"-runden. Èn fra hvert lag trekker en lapp og forklarer og resten av laget eller gruppa skal gjette seg frem til. Den som forklarer, kan bruke synonymer og forklare fritt, men uten å si deler av- eller selve ordet. (F.eks.: … «et styresett der hele folket er med på å bestemme gjennom valgordninger» = demokrati). Det er om å gjøre å klare så mange lapper som mulig innen en gitt tidsramme – f.eks ett minutt. Laget beholder de lappene de klarte å gjette seg frem til. Andre lapper legges tilbake i bollen. Når tiden er ute, går turen over til det andre laget. Fortsett til bollen er tom. Hvert lager noterer hvor mange lapper de har greid å gjette. Det er lurt å følge med også når det andre laget gjetter, for når runden er over, går lappene oppi bollen igjen og man er klar for andre runde.
Andre runde: Mime
Dette er "Fantasi"-runden. I andre runde skal deltakerne på samme måte komme frem til hva det står på lappene, men denne gangen skal det mimes. Det er ikke lov å lage lyder. Lagene tar vare på de lappene de klarer å gjette og noterer poeng ved endt runde.
Tredje runde: Synonymer
Det er når man kommer til den tredje runden det virkelig begynner å lønne seg å ha fulgt med tidligere i leken, for nå skal begrepene forklares kun ved hjelp av ett ord. Her lønner det seg å velge sine ord med omhu – slik at resten av laget får rett assosiasjon. Når bollen er tom tas en siste opptelling, og laget som har løst flest lapper til sammen har vunnet. NB! Heder og ære er som regel god premie i seg selv.
Variasjon:
Elevene spiller individuelt og uten tid. Den som gjetter rett begrep, får lappen og får trekke neste lapp. Opptelling mellom hver runde.