Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden
Tilbake til forsiden
Logg inn
Gå til hovedside
    • Førstehjelp 1-4
      expand_more keyboard_arrow_right
    • Førstehjelp 5-10
      expand_more keyboard_arrow_right
      • Bokmål
      • Hovedside Førstehjelp 5-10
      • 1. Gjenkjenne
      • 2. Risikovurdere / egensikkerhet
      • 3. Varsle 113
      • 4. Plan BLÅ
      • 5. Bevisstløshet og hjertestans
      • 6. Tidskritisk sykdom
      • 7. Skader
      • Aktuelt
      • Om oss
  1. Førstehjelp
  2. Førstehjelp 5-10
  3. 7. Skader
  4. Vold og trusler - VR-opplevelse
  • Tekst Elev
  • Lærerveiledning Lærer
Tekst
Lærerveiledning

 

LÆRINGSMÅL

Ved hjelp av ny teknologi skal eleven kunne: 
• gjøre en risikovurdering av egensikkerhet ved en voldshendelse
• varsle 113, eller rope på hjelp når noen er skadet
• forklare og utføre livreddende førstehjelp på skader ved vold 

 

Du og en kompis er ute en tur og kommer plutselig over en voldshendelse. Hva gjør dere nå? Test dine førstehjelpskunnskaper i denne VR-opplevelsen! 

 

Hvis du spiller fra nettbrett - trykk på Aa i nettleseren og velg "vis mobilversjon" og tillat tilgang til bevegelsessensorene for å kunne bevege deg tilstrekkelig rundt til å svare på oppgavene underveis. Naviger den lille runde sirkelen på alternativet du vil velge og klikk på det.

FAKTA OM VOLD OG TRUSLER

De siste årene har antallet volds og trusselsituasjoner blant ungdom økt gradvis. Ungdom er oftere involvert i voldsepisoder enn andre aldersgrupper. De ser og tenker ikke alltid over alvorlighetsgraden og konsekvensene det kan få, ved å utføre disse handlingene. Det er ikke alltid det gir varige mèn, men det kan føre til alvorlige fysiske og/eller psykiske problemer for den som blir utsatt. Forebygging er derfor viktig, nettopp ved å se hvordan det i verstefall kan ende om man utøver vold mot noen. (Hentet fra: http://www.ungdata.no/Atferdsproblemer/Utsatt-for-trusler-om-vold)

 

 

OM SPILLET

Dette er et spill hvor du får oppleve en volds- og trusselsituasjon hvor en venn blir slått, sparket og til slutt stukket med en kniv i magen. Hensikten med spillet er at du skal få økt kunnskap, ferdighet, skape realisme og refleksjon på hva du bør gjøre om du kommer til en situasjon hvor noen har utført en voldshandling og er alvorlig skadet. 
I dette spillet får du mulighet for å påvirke situasjonen gjennom å ta aktive valg på hva du bør og kan gjøre. Dine valg vil igjen påvirke utfallet av historien. Valgene du tar vil få konsekvenser. 
Vi anbefaler at du har fått opplæring i de ulike temaene i læremiddelet førstehjelp i grunnskolen før du starter spillet. Spillet vil være en fin repetisjon, men også skape en tankevekker på hvor alvorlig det kan være når noen utøver vold.
Spillet anbefales å spilles med VR-briller, for å få den beste opplevelsen, men kan fint brukes på en storskjerm, læringsbrett, PC eller mobil. Fra mobil eller læringsbrett er det lurt å legge lenken på hjem-skjermen, da vil du få opplevelsen i fullskjerm-modus. 

Del
link

code

bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping

Norsk 8.-10. årstrinn

beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og samanhengar, Identitetsutvikling og fellesskap

Samfunnsfag 8.-10. årstrinn

forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vatn ute i naturen

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 8.-10. årstrinn

vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 8.-10. årstrinn

vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn

Uteaktivitetar og naturferdsel

Kroppsøving 5.-7. årstrinn

forklare og utføre livreddende førstehjelp

OM LÆRINGSRESSURSEN


I ny overordnet del av læreplan er digitale ferdigheter vektlagt som en naturlig del av grunnlaget for læringsarbeidet. Dette gir muligheter for nye og endrede læringsprosesser og arbeidsmetoder. Ved hjelp av denne digitale løsningen vil elevene settes inn i en tilnærmet realistisk situasjon. Løsningen vektlegger mestring, holdninger, kunnskap og følelser med utgangspunkt i narrativ pedagogikk hvor følgende momenter er inkludert;

  • eleven vil oppleve å være tilstede i en virkelighetsnær hendelse
  • gir elevene handlingsalternativer som trigger beslutninger og gir refleksjon i en realistisk hendelse av å være førstemann på et skadested 
  • skaper opplevelser som bidrar til dypere og raskere læring

Vi anbefaler at elevene har vært gjennom de ulike temaene, før de spiller dette spillet slik at de har den nødvendige kunnskapen på plass før de starter. Spillet er tenkt som en repetisjon, men også en tankevekker på hvor alvorlig det kan være når noen utøver vold.
Dette kan spilles på alle digitale flater. Eleven vil komme til et skadested der vold blir utført, og kan spille seg gjennom scenarioet ved å måtte ta en del valg underveis. Det er viktig at elevene tenker seg om og gjør ting i riktig rekkefølge. Forklaring på hvordan spillet skal gjennomføres blir presentert innledningsvis.
Spillet kan også vises på et smartboard slik at du som lærer kan ha en gjennomgang av det sammen med elevene. Klassen kan bli enige om hvilke handlinger læreren skal utføre, samtidig som alle elevene får sett hva som skjer. Deretter kan elevene prøve selv.
Du kan bruke spillet i ulike fag, men passer godt i det nye tverrfaglige temaet, folkehelse og livsmestring.

Del
link

code
 
Levert av TV 2 Skole 2021

Hva vil du logge inn med?

Feide
Elevkanalen
Bestill Bestill
Prøv Prøv